Nieuws

Vijfsterren Logistiek partner van CEO meets Start-up

‘De basis leggen voor nieuwe samenwerkingen’

Als innovatieve start-up maak je alles voor het eerst mee: nieuw in de markt, nieuwe klanten aantrekken, eerste medewerkers aannemen, managen van plotseling snelle groei, de eerste stappen over de grens. CEO’s van grote bedrijven hebben deze processen meermaals doorlopen en hebben daarmee een schat aan kennis en ervaring waarvan start-ups kunnen leren. Zo ook in de logistieke groeimarkt die momenteel bol staat van de innovatieve starters. Reden voor Vijfsterren Logistiek om met partner OndernemersLift+ de bijeenkomsten van ‘CEO meets Start-up’ te organiseren. Op 17 april was alweer de vijfde editie in het Logistics House van Vijfsterren Logistiek, het logistiek clubhuis voor de regio Noordoost Brabant. Vernieuwende start-ups kregen de kans om hun bedrijf te pitchen aan een aantal CEO’s uit de sectoren food, agri en logistiek.

Start-ups: NoFoodWasted, Sentors, NGN, Pearl Cocktailparels, Meungo, Redistri, Van Namen Specialties en CargoPicker kregen tijdens ‘CEO meets Start-up’ de kans om hun bedrijf te presenteren aan negen CEO’s en senior-managers van gerenommeerde ondernemingen. Zij gaven vervolgens feedback op de presentaties. Daarnaast werd ruimschoots de gelegenheid geboden aan de start-ups en ondernemers om vragen te stellen en elkaar beter te leren kennen. >> lees het hele verslag hier

Leren en inspireren
Deze editie van ‘CEO meets Start-up’ was een initiatief van OndernemersLift+ en Vijfsterren Logistiek. Het besloten event is vooral bedoeld om bedrijven van elkaar te laten leren en elkaar te inspireren. Pieter Keeris, business developer Vijfsterren Logistiek: ‘Vijfsterren Logistiek is er voor zowel startende ondernemers als de gevestigde bedrijven: door het faciliteren van een bijeenkomst als deze bieden we beide partijen de kans met elkaar in gesprek te raken en gezamenlijk tot new business te komen. Per slot van rekening is dit één van de speerpunten waar ik me hard voor maak en ik ben er dus bijzonder trots op te zien dat tijdens de pauze en afsluitende borrel er direct afspraken worden gemaakt. Ook uit eerdere edities kunnen we al concrete successen optekenen.”

Zo kwam oud-deelneemster Bianca Pouw van Bijenhotelkopen.nl in Overloon in contact met Henny Zopfi, sitemanager logistiek bij Sligro. “Hij gaf mij een visitekaartje van degene die bij hen over de kerstpakketten en relatiegeschenken gaat. Voor hem een kleine moeite, maar voor mij was dit enorm waardevol.”

Wil jij als start-up ook deelnemen aan evenementen van Vijfsterren Logistiek? Meld je dan aan voor een gesprek via pieterkeeris@vijfsterrenlogistiek.nl

20 juni: Symposium MCA Brabant-Rijkswaterstaat ‘Kansen voor Multimodaal Transport’

Op donderdag 20 juni a.s. organiseert MCA Brabant, in samenwerking met Rijkswaterstaat, een symposium met als thema Kansen voor Multimodaal Transport.

Wij ontvangen u graag om 13.30 uur bij de OOC Terminals te Oss waar directeur Eric Nooijen ons zal rondleiden over de terminal (Waalkade 17 C, 5347 KR te Oss). Het vervolg van het programma vindt plaats bij Logistics House te Oss (Kanaalstraat 12b, 5347 KM te Oss).

Het symposium zal worden afgesloten met een netwerkborrel en om ongeveer 17.00 uur eindigen.

Het programma van deze middag ziet er als volgt uit:

13.30 uur: Verzamelen bij OOC Terminals te Oss

13.45 uur : Start rondleiding OOC Terminals door Eric Nooijen

14.45 uur:  Lopen of rijden naar Logistics House te Oss

15.00 uur: Aanvang presentaties

Netwerkontwikkeling en Visie (NOV), Rijkswaterstaat Zuid-Nederland

± 16.00 uur         Netwerkborrel

± 17.00 uur         Einde

In verband met de catering ontvangen wij graag uw bericht van aan-of afmelding uiterlijk 10 juni a.s. via ons MCA-kantoor: info@mcabrabant.nl of tel. +31 (0) 73-6104752.

Kansen voor XXL logistiek op bedrijventerreinen in de regio onder de loep

Binnen de regio Vijfsterren Logistiek bevinden zich drie actuele bedrijfslocaties: Foodpark II (Veghel), Laarakker (Cuijk) en Heesch West (’s-Hertogenbosch, Oss, Bernheze). Hoe zijn deze locaties duurzaam en aansluitend op de marktvraag te ontwikkelen? En hoe kunnen de locaties ook maximaal bijdragen aan het regionale logistieke ecosysteem en onze Agrofood-ambities? Deze vragen stonden donderdag 11 april centraal in de bijeenkomst ‘Bedrijfslocaties XXL (?) logistiek’ waar in het Logistics House een vijftigtal vastgoedspecialisten op af kwamen.

Kansrijke regio
De ochtend werd ingeleid door Wim Eringfeld van de Stec Groep die inging op de groeiende populariteit van logistiek vastgoed bij investeerders en de pluspunten van onze regio. “Er is een toenemende behoefte aan grote kavels terwijl de beschikbaarheid afneemt. Hier liggen op drie terreinen nog mogelijkheden. Bovendien is de regio Noordoost-Brabant sterk in Food en Pharma, is er een relatief sterke arbeidsmarkt en worden de kansen voor de nieuwe, circulaire economie meegenomen”, aldus Eringfeld. Twee ondernemers – Berend Jan Schuring namens Raben in Oss en Frans van Dongen namens Kuehne + Nagel in Veghel – leverden vanuit de praktijk het bewijs van het prettige ondernemersklimaat in de Vijfsterren-regio. William Holvoet, eigenaar van Conferm, gaf de groep nog stof tot nadenken door zijn visie op logistiek locaties van de toekomst.

Diverse terreinen
Het tweede deel van de bijeenkomst stond in het teken van de drie bedrijventerreinen Foodpark II, Laarakker en Heesch West. Richard Kinderdijk, projectmanager bij de gemeente Veghel liet via een video Frits van Eerd toelichten waarom het ondernemersklimaat in Veghel zo goed is. Binnen de eerste fase van Foodpark zijn nog twee kavels van 2,6 en 2,3 ha. vrij. Hij wilde dan ook vooral naar fase 2 kijken waarvan een groot deel vraaggericht ontwikkeld gaat worden.

De Laarakker ‘schijf van vijf’ werd uitgelegd door Leon Vromans, manager verkoop: “De ligging in het Nederlandse foodcluster, sterke schakels met de Agrifood-keten, toegang tot talent en technologie, excellente logistiek en interessante vestigingsmogelijkheden.”

En als laatste kwam Astrid Kepers, stedenbouwkundige bij de gemeente Oss, aan het woord over Heesch West. Een nieuw bedrijventerrein aan de A59, tussen ’s-Hertogenbosch en Oss met de ambitie om het meest duurzame bedrijventerrein van Brabant te worden. Er wordt ingezet op 5 thema’s: energie, klimaatadaptatie, landschap en biodiversiteit, circulariteit en mobiliteit. Naast de 80 ha bedrijventerrein wordt er ook 55 ha landschapspark gerealiseerd. In dit gebied en bij de bedrijfspanden wordt volop ingezet wordt energieopwekking.

Verschillende vraagstukken
Bij iedere locatie spelen andere vraagstukken. Daar werd aan afzonderlijke tafels verder over doorgepraat. Bij Foodpark II was de invulling van de vraaggerichte ontwikkeling het belangrijkste aandachtspunt: ‘hoe geef je dat het meest succesvol vorm?’. Op de tafel van Laarakker kwamen twee stellingen aan bod, namelijk wanneer is de grens van XXL logistiek bereikt en hoeveel ruimte geef je de klant? Bij Heesch West ging het over de ontsluiting, stedenbouwkundige randvoorwaarden en toekomstige prijsvorming. Een belangrijkste item was de balans tussen eisen aan duurzame, circulaire economie en wensen van de ondernemers die voor deze locatie moeten gaan kiezen.

Er ging letterlijk veel kennis en kunde over de tafels en de nuttige contacten die werden gelegd, zullen ook tot ver na deze ochtend zijn effect hebben.

Volop inspiratie voor Rabobankmedewerkers met logistieke ambities

Op 6 februari vond in het Logistics House een bijzonder matchmaking-event plaats. Vijfsterren Logistiek en Samenwerkt! (het mobiliteitscentrum van Rabobank) organiseerden een inspiratiemiddag voor Rabobankmedewerkers. Ruim veertig medewerkers van diverse Rabobank-vestigingen kwamen naar Oss om ingelijfd te worden in de wereld van de Logistiek. Want met krimpende mogelijkheden in het bankwezen is het goed om inzicht te kijken naar mogelijkheden in andere sectoren. En de Logistiek biedt kansen te over. Zo bleek onder andere uit de tientallen logistieke bedrijven uit de regio Noordoost Brabant die hun vacatures presenteerden.

Eye-openers
Door de aantrekkende economie is het steeds lastiger om vrachtwagenchauffeurs te vinden die over de juiste papieren beschikken. Ook is er behoefte aan goed opgeleide Logistiek Planners, om te zorgen voor een efficiënte inzet van mensen en materieel. Deze functies werden door de meeste deelnemers direct geassocieerd met werken in de Logistiek. Maar minder bekend was dat door de groei in de sector ook veel backoffice functies oningevuld blijven. “Dat maakt dat er ook behoefte is aan mensen met kennis van bijvoorbeeld Marketing en Communicatie, HR en Financial control. Bovendien brengt de Brexit extra uitdagingen met zich mee, zoals een tekort aan declaranten.  De verwachting is dat het aantal banen tot 2018 met zo’n 11.000 toeneemt!”, legde Pieter Keeris, business developer Vijfsterren Logistiek uit.

Compleet programma
Tijdens het programma gaven diverse bedrijven een pitch over hun werkzaamheden en werden de deelnemers bijgepraat over de regelgeving rondom WW. Arjan van der Heijden hield een inspirerend betoog: na 20 jaar werkervaring binnen de Rabobank, maakte hij onlangs de overstap naar een functie als algemeen directeur bij van den Heuvel Logistiek. Ook HR Advisor Jordi Toonen, recentelijk begonnen in deze functie bij Raben Nederland ging uitgebreid in op de vraag ‘Waarom Logistiek?’ waarbij hij een overzicht gaf van gewenste competenties in de sector. Tessy Floris (UWV) kwam als laatste aan het woord: met een aantal meerkeuzevragen werd de kennis van de deelnemers op de proef gesteld over de vacatures in de financiële sector versus de logistiek en het recht op uitkeringen indien je bijvoorbeeld een (deeltijd) baan accepteert. Ook had zij volop tips rondom opmaak CV (zie ook www.canva.com) en tips over het gebruik van LinkedIn.

Succesvolle bijeenkomst
Daarnaast was ruimschoots tijd om elkaar nader te leren kennen. Met een kop koffie in de hand tijdens de pauze, maar ook na afloop van het programma werd bij een aangeklede borrel flink nagepraat. Michiel Heller, site manager Oss van Movianto: “Heel goed om hier aanwezig te zijn. Een persoonlijke toelichting op ons bedrijf en de vacatures werkte erg positief. Ik heb voor diverse functies zeker interessante connecties kunnen leggen.” En ook vanuit de Rabobankmedewerkers werd de bijeenkomst gewaardeerd. Helmi Hillen, Risk Analist: “Ervaringsdeskundigen en medewerkers van het UWV hebben ons geïnformeerd over hun ervaringen en de kansen die er voor ons liggen op een baan in de logistiek. Niet iets waar je zo direct aan denkt als je uit de bankwereld komt. Maar er zijn meer raakvlakken dan je denkt. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt.”

Partnerovereenkomst met Conferm

Eind januari 2019 sloten Conferm en Vijfsterren Logistiek een partnerovereenkomst met elkaar af.

Conferm is een ontwerpende bouwer van utiliteitsgebouwen met stevige ervaring met beton-, hout- en staal- en hybride constructies. Van de bouw van kleine kantoorpanden tot grootschalig logistieke complexen met faciliteiten voor gevaarlijke stoffen: Conferm kan tijdens het gehele ontwerp- en bouwproces ontzorgen.

Raymond van Delden, Conferm: “Door partner te worden van vijfsterrenlogistiek delen wij kennis met collega professionals en bereiden wij ons voor op de logistieke toekomst.” Wij heten Conferm van harte welkom!

Meer informatie op www.conferm.nl 

Harde cijfers en kansrijke oplossingen aan bod tijdens Masterclass Arbeidsmarkt in de sector

Na een reeks succesvolle Masterclasses organiseerde Vijfsterren Logistiek op donderdag 22 november de laatste van dit jaar: Arbeidsmarkt in de Sector. Ruim 60 managers en directeuren van logistiek dienstverleners en – verladers, gemeenten en het bankwezen kwamen naar het Logistics House in Oss. Diverse sprekers gaven tijdens interessante presentaties hun visie op de logistieke arbeidsmarkt. Aansluitend was er ruimte na te praten en met elkaar te netwerken.

Divers gezelschap
Vanaf 8:30 uur verzamelen de ruim 60 aanwezigen zich in de ontvangsthal van Dome-X aan de Kanaalstraat 12b waarbinnen het Logistics House is gevestigd. Met een kop koffie in de hand maken zij kennis of praten even bij. Dagvoorzitter Wim Bens heet de aanwezigen welkom en trapt af met een referentie naar de eerder ingestuurde input door de deelnemers. Onder hen zijn directeuren en managers van logistiek dienstverleners en – verladers zoals Van Berkel Logistics, Raben Group, Kivits-Drunen, Sanders I Fritom, MBI en Koopman Logistics. Maar ook accountmanagers van diverse gemeentes uit de regio en van banken en onderwijsinstellingen.

Internationalisering van de arbeidsmarkt
Vervolgens start het plenaire gedeelte van het programma. Spreker Han van Horen (HOBIJ Pioneers at Work) schetst op macroniveau een beeld van de arbeidsmarkt in Nederland en in Europa. “Het gaat goed met de BV Nederland en met Europa misschien nog wel beter”, merkt hij op. Er is minder werkeloosheid dan voor de financiële crisis, er zijn meer mensen aan het werk. Maar de logistieke sector kampt met krapte. Goede mensen hebben keuze uit meerdere potentiële werkgevers. Een aantal mogelijke oplossingen: 1) werven in regio’s en landen waar minder krapte is 2) automatiseren en robotiseren, zodat het werk toch gedaan wordt 3) inzetten op mensen met een arbeidsbeperking en 4) personeel blijven binden en boeien. “De nieuwe generatie is geboren met een smartphone in de hand. Niet gek dat de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt. Ben daarop voorbereid en faciliteer deze internationalisering. Zo zorgen we dat we een aantrekkelijk werkland blijven”, sluit Han af.

3pl Assessment
Vervolgens presenteert Paul Schiffelers (Consultant Supply Chain Management bij YACHT) hun tool YIP (Yacht Insight on Professionals). Een middel dat aangeeft hoe hoog de spanningsfactor is de verschillende gebieden in Nederland als het gaat om de supply chain sector. Welke functies zijn schaars? Hoeveel vacatures staan er open? In welk gebied in Nederland is de kans op een baan het grootst? Paul: De komende kwartalen verwacht ik dat de krapte op de arbeidsmarkt nog verder toeneemt. En als je goede operations managers kunt vinden, ben je spekkoper. Het logistiek landschap verandert, digitalisering wordt meer en meer belangrijk en de DC’s poppen als paddenstoelen uit de grond. YACHT heeft een assessment ontwikkeld dat bedrijven inzicht geeft in hun eigen bedrijfsvoering. Een toets van maximaal 2 dagen die uitdagingen én mogelijkheden voor verbetering aan het licht brengt en laat ziet hoe bedrijven ten opzicht van de markt scoren. We spreken met een aantal medewerkers van het bedrijf en tekenen zo onze bevinden op.” Christian Maas van Seacon Logisitcs is aanwezig om te vertellen over het assessment dat YACHT twee weken geleden bij hen uitvoerde. Christian: “Het assessment heeft ons waardevolle inzichten gegeven en aandachtspunten aan het licht gebracht waarmee we nu aan de slag gaan. Investeren in ons personeel is één van die punten.”

Sociale innovatie voor versnelling arbeidsmarkt
Na de pauze was het de beurt aan dr. Peter Oeij, senior onderzoeker en adviseur bij onderzoeksorganisatie TNO. Hij verricht onderzoek naar sociale innovatie: het actief betrekken van medewerkers in de bedrijfsvoering. Maar hij bekijkt ook hoe bedrijven sociale innovatie effectief kunnen implementen, ook wel innovatie-adoptie genoemd. Peter: “Uit ons onderzoek bleek dat 80% van de bedrijven zeggen te zijn gestart met innoveren. Slechts 40% daarvan geeft aan dat innovatie succesvol geïmplementeerd wordt in hun organisatie. In deze flyer leest u meer hierover. Een succesvolle innovatie is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk: 1) de mate waarin het resultaat zichtbaar is 2) het nut ervan dat men binnen de organisatie ervaart 3) de mate waarin de innovatie gemakkelijk werkt en 4) belangrijk wordt gevonden.” Peter belicht ook de mogelijkheden om gratis een Serious Game te spelen (weblinks in zijn pdf) en informeert de deelnemers over het aansluiten bij Sharehouse (als extra pdf’s te vinden op zijn pagina).

Ontwikkeling en groei van personeel
Ten slotte is het de beurt aan Patricia Handels (Learning Specialist bij TinQwise). Zij geeft haar visie op manieren voor ontwikkeling en groei van medewerkers. Patricia: “De logistieke sector kampt een krappe arbeidsmarkt en een hoog verloop van personeel. Niet gek, want medewerkers benaderen hun netwerk vandaag de dag makkelijker dan voorheen en kunnen vaak kiezen uit meerdere potentiële werkgevers. In plaats van er een hekel aan te hebben, kun je het hoge personeelsverloop als bedrijf ook omarmen. Besteed aandacht aan een goede begeleiding naar de deur, ook wel ‘offboarding’ genoemd. Daarnaast kampt de logistieke sector met vergrijzing. De aanwas van jonge werknemers, zonder veel kennis en ervaring, is enorm. En ze zijn vaak na een jaar of 2, 3 ook weer weg. Dus als bedrijf wil je dat deze zichzelf zo snel mogelijk terugverdienen. Maar het is wel belangrijk aandacht te besteden aan goede inwerkprogramma’s (onboarding). Hierdoor zijn je medewerkers snel productief en loyaal naar jou als werkgever.” “De focus van bedrijven ligt vaak op het binnenhalen, maar ze vergeten vaak aandacht te besteden aan het aan boord houden van medewerkers, zegt Pim van Gerwen (UWV).

Deelnemers aan het woord
Het thema Arbeidsmarkt is zonder twijfel een onderwerp dat leeft bij deelnemers van de Masterclass. Dat blijkt niet alleen uit de presentaties van sprekers, maar ook uit hun eigen woorden. Vivian van Rossum (Sanders I Fritom) zegt in de pauze: “Wat ik vandaag gehoord heb, is voor mij een bevestiging dat wij als bedrijf zijnde aandacht moeten blijven besteden aan onze positie op de arbeidsmarkt.” Haar collega, Tom Wiersma, vult aan: “Het klinkt tot dusver wel bekend in de oren, maar het zet je weer even op scherp.”

Ellen Hanselaar (MBI): “Ik vond het interessant om eens de harde cijfers te zien als het gaat om de werkeloosheid op dit moment. Ik verwachtte dat die in andere Europese landen hoger zou zijn, maar dat blijkt niet het geval.” Erwin Vesters (Flexspecialisten): “De geluiden rondom de werkgelegenheid zijn positief, maar we hebben ook nog steeds veel te doen.”

Joyce Jacobs (HOBIJ Pioneers at Work) sluit af: “Ik hoorde ook vandaag weer terug dat logistieke krachten steeds jonger worden, gemiddeld 21 jaar. Als internationaal arbeidsbureau voor onder andere logistiek zetten wij dan ook fors in op social media en besteden we aandacht aan onze positionering in de markt. Ik kijk met plezier terug op deze Masterclass. En de locatie (het Logistics House binnen Dome-X) is zeker een plus. Een mooie en laagdrempelige plek voor events als deze.”

Programma 2019
Deze vierde Masterclass is tevens de hekkensluiter van dit jaar. “Als Vijfsterren Logistiek kunnen we wederom terugkijken op een geslaagde Masterclass, met uitermate positieve reacties. Deze tendens zetten we graag voort in het nieuwe jaar. Mogelijk komt het onderwerp robotisering terug op het programma, maar we snijden ook nieuwe onderwerpen aan. Een thema als business intelligence bijvoorbeeld. We zijn nog in gesprek, maar het belooft een interessant programma te worden met onderwerpen en vraagstukken die leven onder ons publiek”, zegt business developer Pieter Keeris.

Inschrijven innovatietafel
Wilt u naar aanleiding van de Masterclass doorpraten over de logistieke arbeidsmarkt? Dat kan bij de gelijknamige innovatietafel. In een reeks van vier bijeenkomsten gaat u in select gezelschap dieper in op de materie. Mocht u zich aan het einde van de Masterclass nog niet hebben ingeschreven, dan kunt u dat alsnog doen door een mail te sturen naar Pieter Keeris.

Deze Masterclass is mede tot stand gekomen dankzij TKI Dinalog.

Gedrevenheid is de belangrijkste match tussen grote bedrijven en startups

Zeven innovatieve startups uit de agrofood- en logistieke sector hebben op 10 oktober deelgenomen aan het events ‘CEO meets Startup’ van OndernemersLift+ en Vijfsterren Logistiek in het Logistics House in Oss. Daar mochten zij hun business case pitchen voor CEO’s en/of senior-managers zes grote bedrijven, namelijk Sligro, Vos Logistics, SAP, SPS, Interfood en IBN. Naast waardevolle feedback over hun pitches, leverde dit voor diverse startups ook vervolgafspraken op met deze bedrijven.

Startups aan het woord
In korte pitches van drie minuten presenteren de startups SenZ2, Light City Hops, Food Insights, Districs, TBTA, To-Maatje en Peeq hun businesscase aan de grote bedrijven. Daarbij krijgen zij de gelegenheid om concrete hulpvragen te stellen. Vervolgens mogen de CEO’s en senior managers aanvullende vragen stellen en feedback geven.

Waardevolle feedback
Martin van Rijn van Senz2 bijt het spits af. Zijn bedrijf heeft een tool ontwikkeld om draadloos metingen te verrichten naar de vulgraad van vloeistof en vaste stof in kunststof containers. Hij kijkt tevreden terug op zijn pitch. “De sfeer is goed en het is makkelijk om contacten te leggen met mensen. Daarnaast ben ik blij met de feedback die ik heb gekregen en heb ik een paar nieuwe contacten opgedaan. Daar kan ik mee verder”, laat Martijn weten.

Kennis delen
Eddy Reimerink, Chief Digital Platform Officer bij SAP, is enthousiast over de bijeenkomst. “Ik vind het leuk en inspirerend om te zien waar deze startups mee bezig zijn. Dat helpt mij om op een andere manier naar onze eigen producten te kijken. Verder zie ik dit als een kans om ons eigen ecosysteem verder uit te bouwen. Wij zijn ook niet bang om onze kennis met starters te delen. Want je moet eerst kennis delen, om vervolgens te kunnen gaan vermenigvuldigen”, aldus Reimerink.

Gedrevenheid
“De startups kunnen hier in een veilige omgeving hun ideeën delen en krijgen tegelijkertijd veel waardevolle feedback van ervaren ondernemers”, vertelt Huub Dormans van OndernemersLift+. Business Developer Pieter Keeris van Vijfsterren Logistiek vult aan: “Tegelijkertijd is het voor de grote bedrijven een mooie gelegenheid om nieuwe inspiratie op te doen en krijgen alle deelnemers de mogelijkheid om hun netwerk uit te breiden. Zelf geniet ik van de gedrevenheid die ik zie bij zowel de grote bedrijven als de startups. Daar zit vaak de belangrijkste match tussen partijen.”

            

Masterclass ‘Duurzaamheid in de sector’ inspireert

Op vrijdag 15 juni vond de tweede van de 4 masterclasses van Vijfsterren Logistiek in 2018 plaats. Na een editie in februari over digitalisering van de logistieke en agrifood sector, stond dit keer het thema ‘duurzaamheid’ centraal. De deelnemers togen afgelopen vrijdag naar het Logistics House in Oss om de masterclass bij te wonen. Het resultaat: interessante presentaties van experts uit de regio, positieve reacties en geïnspireerde deelnemers. We kunnen wederom terugkijken op een geslaagd event.

Aftrap
Rond 8:30 uur druppelden de eersten binnen en na een half uur was het gezelschap compleet. Klaar voor een informatieve en inspirerende ochtend over duurzaamheid van de logistieke en agrifood sector. Logistiek goeroe Hessel Visser heette het gezelschap welkom en trapte af met een welkomstwoord.

Mooi programma
Een combinatie van interessante onderwerpen rondom duurzaamheid vormde het programma van de dag. In de eerste expertsessie ging Henry Steenbergen (Rabobank) onder andere in op duurzaam ondernemerschap en de duurzaamheidseisen waaraan financieringen moeten voldoen. Direct gevolgd door een presentatie over bundeling van ladingen door Frans van den Boomen (NewWays). Over onder andere de weConnekt app. Hiermee worden duurzame samenwerkingen tussen verladers, vervoerders en retailers tot stand gebracht. De laatste expert voor de pauze was Daan Arkesteijn (Enter Next Level). Hij praatte de aanwezigen bij over hoe zij hun organisatie duurzamer kunnen maken en welke wet- en regelgeving hierbij komt kijken. Na een korte break van een kwartier vervolgden Hans Binnendijk en Paul Maas het programma. Zij vertelden onder andere over verstedelijking, energiezekerheid, luchtvervuiling en klimaatverandering: de vier drijfveren voor duurzaam transport. Ten slotte ging Jeroen Buskens (Districs) in op data-driven optimalisatie. Over hoe organisaties verzamelde data kunnen omzetten in duurzame gouden bergen. Namelijk via een verpakkingoptimalisatie enerzijds, en een herinrichting van warehouse-processen anderzijds.

Positieve reacties en goede discussies
“Wat gaaf dat we zo op de hoogte worden gehouden van de laatste stand van zaken”, was één van de reacties die business developer Pieter Keeris ophaalde na afloop. “Goed dat ik de update van Frans van den Boomen weer kon horen” en “Ik weet dat ze in het noorden van het land ook een Logistics House proberen op te tuigen. Ze zouden met jullie moeten praten!”, waren twee anderen. Naast positieve reacties ontstonden goede discussies en inhoudelijke gesprekken tijdens de aansluitende netwerklunch. Met als resultaat dat de eerste ondernemer zich al heeft aangemeld voor de gelijknamige innovatietafel. De eerste in de reeks van vier vindt plaats op vrijdag 14 september van 7:30 tot 9:30 uur. Een moment waarop in select gezelschap wordt doorgepraat op de masterclass en het thema duurzaamheid.

   

Deze masterclass werd mede mogelijk gemaakt door TKI Dinalog.

De innovatietafels rondom het thema Duurzaamheid vinden plaats op:
– 14 september 2018
– 16 november 2018
– 11 januari 2019
– 22 februari 2019

Concrete tips en tricks over dataficatie tijdens gelijknamig seminar

Digitale gegevens worden tegenwoordig overal om ons heen verzameld. En ook in de agrifood- en logistieke sector wordt dit steeds belangrijker en waardevoller. Denk aan compleet geautomatiseerde planningsprocessen en wachttijden verkorten door ritteninformatie te verzamelen. Maar hoe kunt u dataficatie implementeren in uw eigen organisatie? Om antwoord op die vraag te krijgen, organiseerde Vijfsterren Logistiek op donderdag 17 mei het seminar ‘Dataficatie in Agrifood en Logistiek’ in het Logistics House in Oss.

Experts uit de regio namen de twintig deelnemers mee in thema en vertelden aan de hand van praktijkcases over recente ontwikkelingen op het gebied van dataficatie. Lees hier meer over het seminar, de aanwezige experts en de concrete tips en tricks die de deelnemers kregen.

BRON: www.logistiek.nl

Verrassende inzichten en contacten tijdens ‘CEO meets start-up’

Op 18 april vond in het Logistics House het inspiratie-event ‘CEO meets start-up’ plaats. Een bijeenkomst waarbij zo’n 20 CEO’s en kansrijke start-ups uit de Agrifood sector en logistieke dienstverlening elkaar ontmoetten.

In steeds vijf minuten durende pitches krijgen de start-ups de kans hun business case te presenteren. Allen cases uit de agrifood- en logistieke sector. Van de aanwezige CEO’s kregen zij vervolgens feedback. Doordat de CEO’s (ook) actief waren in andere sectoren, leidde deze opzet tot verrassende inzichten en nieuwe contacten.

De organisatie was in handen van AgriFood Capital, Ondernemerslift+ en Vijfsterren Logistiek. Het doel: kennis uitwisselen, ervaringen delen en samenwerking stimuleren. Om zo bedrijvigheid in de regio aan te jagen. Aan dit event werkten onder andere mee: Dalco Food, Zoontjens, SAP, IBN, Omron en Van Raak Staal.

Op 10 oktober vindt de tweede editie van ‘CEO meets start-up’ plaats.